اگرچه نصب و بهره برداری از آن آسان است لیکن باید توجه داشت که هر مبردی دارای ارتباط خاصی بین فشار ودما است.هرجه دمای مبرد بالاتر باشد فشار آن نیز بالاتر خواهد بود.مبرد حتی تحت تاثیر دمای معمولی محیط،قادر است فشار کافی را برای بوجود آوردن خطرات،تولید کند بنابراین لازم است که مهندس از برنامه ایمنی برای بهره برداری و کنترل مبرد آگاه باشد و بایستی بر آن نظارت نماید
سیستم مدل باز
گیج دوقلوها در هنگام استراحت(خاموشی موقت)و یا در حالت کارکرد دستگاه نصب گردد و مورد استفاده قرار گیرد.در دستگاههای تبرید امروزی ،فشار در بخش فشار بالای سیستم بیشتر از گذشته است,لذا روش زیر برای نصب گیج دوقلو پیشنهاد میشود:
1-در پوش شیرهای سرویس مکش و دهش کمپرسور را باز کنید.
2-هر دو شیر را در حالت نشیمن از عقب قرار دهید.
3-در پوش محل ارتباط گیج را از هر دو شیر سرویس باز نمایید.معمولا مهره و درپوش آن به صورت لاله ای(سر خزینه ای)است.
4-شلنگ آبی رنگ گیج را به محل ارتباط شیر سرویس مکش متصل نمایید.
5-شلنگ قرمز گیج دوقلو را به محل ارتباط شیر سرویس دهش متصل نمایید.
6-مطمئن شویدکه محل ارتباط میانی شیر دو قلو با درپوش بسته شده باشد.


تخلیه شلنگ ها و گیج دو قلو

در حالی که گیج دوقلو به شیر سرویس متصل شده است،قدم بعدی تخلیه تمامی هوای درون شلنگها و گیج دوقلو است.هوای مجیط دارای رطوبت و آلودگی است،لذا لازم است که از ورود هوا به سیستم جلوگیری شود.
همانطوری که گیج دوقلو را مطابق بالا به سیستم متصل کرده اید روش زیر را برای تخلیه هوای شلنگ دنبال کنید:
1-شیر سرویس دهش را بسیار کم کنید(دسته شیر سرویس را یک دور در جهت عقربه های ساعت بچرخانید)
2-هر دو شیر قرمز و آبی روی گیج را باز کنید.
3-ارتباط شلنگ آبی را از روی شیر سرویس مکش شل کرده و اجازه بدهید برای یک و دو ثانیه از آن مکان نشت کرد و تخلیه شود.
4-ارتباط شلنگ را سفت نمایید.
5-هر دو شیر قطع کن گیج دوقلو را ببندید.
6-شیر سرویس مکش را سفت ببندید.
چند نکته درباره نصب گیج
هنگامی که مشغول اتصال گیج دوقلو به محیط ارتباط آن به شیر سرویس می باشید،از آچار سایز متناسب با آن استفاده کنیدتا از بروز خرابی در عایق بودن شیر اجتناب شود.چنانچه دستگاه در حال کار کرد با کنترل فشار پایین است ممکن است دارای لوله کنترل یا مویین مرتبط با اتصال  سه راهی باشدکه شلنگ فشار سنج نیز از همانجا متصل گردد.بنابراین هنگامی که شیر سرویس در حالت نشیمن از عقب قرار می گیرد فشار در خط کنترل به تله می افتد و گیر می کند.هنگامی که فشار در هنگام عمل تخلیه بالا می رود،دستگاه متوقف خواهد شد و مجددا هنگامی روشن خواهد شد که شیر سرویس مکش اندکی باز شود تا کنترل تحریک شود.
سیستم بدون شیر سرویس

در این حالت روش نصب گیج دوقلو مشابه با روش قبل خواهد بود بجز آنکه شلنگ قرمز به ورودی ارتباطی شیر سرویس رسیور مانند شکل متصل گردد.هنگامی که این شیر در حالت نشیمن از عقب قرار می گیرد مبرد گردش خواهد کرد.
قرائت گیج دوقلو
پس از آنکه گیج دو قلو را نصب کردید اجازه بدهید مدت زمانی سپری گردد،انگاه نسبت به قرائت فشار اقدام نمایید.این بدان معنا است که فشار در گیج ها پایدار شود.
جدا کردن گیج دوقلو
یکبار دیگر به خاطر داشته باشیدکه فشار بالا هنگامی به وجود می آید که دستگاه در حال کارکردن باشد،لذا مواظب باشید که نبایستی فضا بخاطر باز شدن گیج دوقلو دچار آلودگی شود.استفاده از روش زیر،آزاد شدن مبرد در فضا را به حداقل می رساند:
1-شیر سرویس دهش را درحالت نشیمن از عقب قرار دهید.
2-هر دو شیر قطع کن روی گیج دوقلو را باز کرده و اجازه دهید فشار روی گیج ها یکسان شود.
3-شیر بخش فشار بالا روی گیج دوقلو را ببندید و اجازه دهید کمپرسور کارکرده تا فشار صفر روی گیج مرکبنشان داده شود شیر بخش فشار پایین روی گیج دوقلو را ببندید.
4-شلنگ متصله به شیر سرویش تخلیه را باز کرده درپوش آن را بسته و محکم کنید.
5-شیر سرویس مکش را در جالت نشیمن از عقب قرار دهید.
6-شلنگ متصله به شیر سرویش مکش را باز کرده درپوش آن را بسته و محکم کنید.
7-هر دوشیر سرویس را در جالت عملکردی قرار دهید(از حالت نشیمن از عقب کمی خارج شود).
8-درپوش شیر سرویس را بسته و محکم نمایید.
6-وجود نشتی را روی درپوش شیر سرویس و درپوش روی مجل اتصال شلنگ گیج دوقلو را آزمایش کنید.
فشار در بخش فشار پایین سیستم که از مبردR22،R502 استفاده میس کنندکی تواند کمی بیشتر از سیستمهایی باشد که از مبردR12 استفاده می کند.بنابراین هنگامی که شلنگ از بخش فشار پایین باز می کنید ابتدا اتصال مربوطه را شل کرده و اجازه بدهید فشار به آرامی آزاد شود.اگرچه فشار ممکن است زیاد باشد ،لاکن حجم بخار موجود در شلنگ کم خواهد بود.

مشاهده قسمت اول فشار سنج چندراهه سرویس(گیج دوقلو)